Teljesítménytúráim

Téli túra - 500 teljesítménytúra

Évadzárás a Budai-hegységben

2020. május 16. - narkid

img_1053.JPGTáv: 15,5km

Szintemelkedés: 539m

Karácsony előtt kellett még egy utolsó séta, hogy lezárhassam a tavalyi évem. Megbeszéltem a feleségemmel, hogy a két ünnep között nem lesz több túra, családdal leszek, csak családi programokat szervezhetek, ünnepi hangulatba kerülünk, lelazulunk.

A TTT túranaptárban találtam meg a Területi Honvédelmi Klub teljesítménytúráját a Téli túra 500-at, melyet első alkalommal rendeztek meg. Egyébként a Klub rengeteg túrát szervez egy évben, ajánlom a teljes túranaptárukat átnézni, mert mindenki találhat számára érdekes túrát. Az ország nagy részét lefedik a túráik, számtalan kupát adó kiírásuk is van és főleg rövidebb távokkal találkozhatunk náluk, vagyis ideálisak bemelegítéshez, teljesítménytúrákkal ismerkedéshez. És a nevezési díj általában 1.000Ft körül mozog, amelyért sok esetben jelvényt adnak kitűző helyett.

Visszatérve a Téli túrára ez nem egy körtúra, Hűvösvölgyből a Rozália Téglagyárig vezetett el az útvonal, végig a kék sáv jelzésen. A kiírás alapján kötelezően elő is kellett nevezni, meg is tettem és december 22-én reggel fél kilencre a rajtba mentem. Napsütéses, de csípős hideg volt reggel.

A rajtban kaptam egy lapot ami szintén sajtpapír kategória nálam, de jelen esetben a legfontosabb része a térkép jól használható másolat volt, az útvonal is egyértelműen követhető volt a térkép segítségével. Ellenőrző pontok nem voltak, helyette az útvonalon pecsételéses feladatokat kellett teljesíteni és kérdésekre válaszolni.

El is indultam Hűvösvölgyből a kék sáv jelzésen a Vitorlázórepülőtér felé. Ez egy nagyon széles erdei út, amely folyamatosan emelkedik a repülőtér felé.

img_1062.JPG

Elérve ezt a nagy mezőt, jobbra folytatódott utam és itt egy kicsit érdemes figyelni az út melletti részt, mert a régi faragott mészkő határkövek mellett haladunk. A határköveket is érdemes megvizsgálni, mert az egyik oldalán Budapest, másik oldalán a határos település nevét olvashatjuk el rajtuk. Nem csak itt hanem sok más helyen is találkozhatunk határkövekkel a Budai-hegységben.

Az első feladat a vadaskerti-emlékmű oldalán volt, egy kérdésre kellett válaszolni.

img_1051.JPG

Innen tovább indultam a Határ-nyereg érintésével a következő feladatom felé. A nyereg után kb. 600m-t követően értem el az Oroszlán-sziklához az út jobb oldalán, innen kilátásban már nem tudtam gyönyörködni, mert magasra nőttek a fák. Folyamatosan felfelé haladtam és felértem a Látó-hegyet balról megkerülve az Árpád-kilátóhoz. Gyerekkoromban nagyon sokat voltam itt fent is, akkoriban még nem voltak házak a kilátó alatt, ma már sajnos teljesen felértek a kilátó alá. Itt volt  következő feladatom, egy újabb kérdésre kellett válaszolnom a kilátóval kapcsolatban.

Utamat innentől lefelé haladva folytattam, jeges csúszós volt az út, figyelnem kellett. Leérve Fenyőgyöngyére a következő kérdésre kellett válaszolnom a Vendéglővel kapcsolatban.

Most megint emelkedő következett, mert a kék sáv innen felvezet a Hármashatár-hegyre, ahol a feladatom az volt, hogy az OKT bélyegzővel igazoljak egyet a lapomon.

img_1056.JPG

Pecsételés után továbbra is kicsit felfelé kellett mennem, ez már az a rész ahova gyerekként sosem juthattam el mert itt katonai terület volt, a légvédelmi rendszerek lokátorállomása volt itt. Most már nincs semmi sem, az egyik betontalapzatra építették meg a Guckler Károly kilátót.

img_1057.JPG

Ide is nagyon sokan járnak fel, mert a kilátó alatt meg lehet állni kocsival és onnan csak pár lépés ide felsétálni.

A kilátó után az út bevezet a régi laktanya részbe, ahol most éttermeket, pihenőházakat találunk. Ezek között a házak között érjük el újra az erdőt és Rotter Lajos mellszobrát. Rotter Lajos a magyar és nemzetközi vitorlázórepülés kimagasló egyénisége volt, aki mellesleg repülőgéptervező mérnök volt civilben.

Folytattam utamat és hamarosan megint egy említésre méltó helyre értem, igaz, hogy ehhez kicsit le kell térni balra a kékről, de elérünk a HA-ANL repülőgép balesetének emlékművéhez. 38 éve itt zuhant le egy An-2 repülőgép sportrepülőkkel a fedélzetén. Sajnos az alacsony felhőzet miatt a hegynek ütközött és senki sem élte túl. Tudomásom szerint ezen a gépen repült volna Besenyei Péter is, szerencsére nem fért fel a gépre, így tehetsége teljes mértékben kibontakozhatott. Az emlékmű közelében van még egy kilátó pont is a Vitorlázórepülő-tér irányába.

Az emlékmű után visszatértem az eredeti útvonalra és egy le-föl mászás után megérkeztem a Vihar-hegyre. Innen meredek úton mentem le a Virágos-nyeregbe, ahol a feladatom ismét egy OKT bélyegzés megszerzése volt.

A következő szakaszon a Csúcs-hegy oldalában kényelmes szintes erdei úton sétáltam át a Csúcs-hegyi nyeregbe. Itt ahogy elindulunk jobbra lefelé a bal oldalon szintén régi határköveket láthatunk.

Az utolsó feladatom egy kis letéréssel a Budapesti Turista Egyesület hősi halottjainak és egyben a Csúcs-hegyi Menedékház emléktáblájához kötődött, egy kérdésre kellett válaszolnom.

img_1061.JPG

Utána visszatértem a kék sávra és egy vargabetűvel leértem a téglagyár mellé. Itt a sínek előtt volt az utolsó pecsételéses feladatom, szintén OKT bélyegzést kellett megszereznem. És innen eddig életem legrövidebb következő pontja következett, mert 66m után a sínek másik oldalán elértem a célt.

A célban kaptam egy oklevelet és egy nagyon szép jelvényt, ezért mindenképpen megérte eljönni.

img_1066.JPG

Nekem Nagykovácsiban van az otthonom és nem akartam körbe utazni fél Budapestet, ezért gyalog mentem vissza Hűvösvölgybe a Csúcs-hegyi nyergen keresztül, Gercse és a Vitorlázórepülő-tér érintésével. Ez még plusz 6,5km-t és közel 300m szintemelkedést jelentett.

Összefoglalva:

Ez a teljesítménytúra ugyan csak 15km hosszú, de a szintemelkedés jelentős, több mint 500m. Ez jelenti a kihívást. Az útvonalat könnyű követni, a kék sávon kell végigmenni. Néhány érdekességet is meg tudunk nézni és több helyen is érintünk kilátó pontokat ahonnan körbe tudunk nézni. Különösen érdekessé teszi az útvonalat a téli időben történt rendezés, most ugyan most nem volt hó, de ha hóban kell végig menni itt, akkor ez az út már komolyabb kihívás.

Ettől függetlenül ez egy nagyon jó útvonal ismerkedéshez és bemelegítéshez is.

Dikran

A bejegyzés trackback címe:

https://teljesitmenyturaim.blog.hu/api/trackback/id/tr3915612800

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása