Teljesítménytúráim

Szénás kör családi táv 11km

Kitérővel egy "barlanghoz" és egy kilátóponthoz

2020. május 10. - narkid

img_2581.JPGTáv: 11km

Szintemelkedés: 265m

A mostani beszámoló már a negyedik teljesítésünkhöz kötődik. Ezt a családi instant túrát továbbra is ajánlom, mert a többszöri teljesítés után sem lesz unalmas, főleg akkor ha egy kicsit letértek ti is a kijelölt útvonalról. A kényelmes 6 órás szintidőbe nagyon sok minden belefér. Most mi is, ebéd előtti tényleg laza családi sétaként jártuk be letérésekkel és két nagyon is érdekes látnivaló felkeresésével.

Az első részletesebb beszámolómat innen is elérhetitek.

A hosszú hétvégi szünetek után Gergő a Szénás körök üzemeltetetője a Szénás kör Facebook oldalán jelezte, hogy lehet menni megint minden időben, szabaddá vált a teljesítés lehetősége egész héten. Lányom szeretné megszerezni a kétszeres aranyérmes minősítést, ezért szombaton a kellemes időben el is indultunk Solymárra, hogy megkezdjük a negyedik teljesítésünket a családi távon.

Most nem is kellett nagyon parkolóhelyet keresnünk, mert az egész ország területére érvényes ingyenes parkolás miatt a Templom téren az indulás közvetlen közelében tudtunk parkolni. A mai sétát nagyon kényelmesre terveztük, szombat délelőtt 10 körül indultunk el.

A rajt kód beolvasása után a szokásos utcákon értünk el a Szarkavárhoz, ezen a részen nagy volt az üresség, senkivel sem találkoztunk.

A Lovarda után elindultunk a Millenium-rét felé majd a sorompó után az Alsó-Jegenye völgyben folytattuk sétánkat.

És itt lesz az első érdekes az út melletti felkeresendő hely, ez pedig a Paprikás üreg.

Ez ugyan nem barlang egy mesterségesen kiásott nagyjából 1,8m magas üreg, melyet löszös-márgás talajba ástak. Nem találtam róla bővebb információkat de úgy tűnik innen értékes nyersanyagokat termelhettek ki. Egy központi járata van melyből több helyen oldaljáratok ágaznak el.

Az üreget a patak mellett jobbra kanyarodó út mellől érhetjük el, az Őz-völgy közelében. Balra mellettünk meredek hegyoldalt érintünk több kis ösvény is vezet felfelé. Itt fent fogjuk megtalálni a bejáratát egy kis horhos szerű rész végén.

Itt van egy fénykép, ebben a kanyarban kell felsétálni a meredek hegyoldalba. Visszafelé fényképeztem, a képen látható nagy kőtömbtől is indul el egy ösvény.

Érdemes itt kicsit jobban körbenézni, mert a hegyoldal tele van a védett, 10.000Ft eszmei értékű Bíboros kosborral, amely az orchideák családjába tartozik. Kérlek tartsátok be a mindent a szemnek semmit a kéznek elvet.

Hatalmas virágok ezek 30-40cm magasra is megnőnek.

Az üregbe a bátrabbak bemerészkedhetnek, lámpára mindenképpen szükség van. A járatok keresztmetszetén látszik, hogy bányászati módszerekkel alakították ki. Itt egy kis érdekességet is találtok, ha megnézitek a falakat egyrészt szépen látni a rétegeket, másrészt az alsó részén egy szürkés színű kitöltést is láthattok.

Ez a kaolinit más néven porcelánföld, amely a kerámiák alapvető nyersanyaga. Tapintása száraz, kicsit zsíros, de ha egy kis darabot magatokkal visztek és a patakban picit beáztatjátok, akkor rögtön az agyagra jellemző tulajdonságot fedezhettek fel, formálható anyaggá alakul.

Ha körbenéztetek, akkor visszatérve a patak mellé, folytassátok utatokat az eredeti irányban, hamarosan itt lesz az első pihenő padokkal. Kicsit előrébb a Rózsika forrás, ennek vize már nem iható és a Kremzer Ferenc Emlékkő.

Innen továbbra is a patak mellett haladva fogjuk elérni a Budai-hegység legnagyobb vízesését, amely szerencsére a hosszan tartó aszály ellenére is látványos.

A következő szakaszon érintjük a surolópor bányát. Jobbra letekintve, láthatjuk a meredek szurdokot benne a Paprikás-patakkal. Hidakon átkelve érünk el az első igazolóponthoz.

A solymári főúton átkelve a Shell kút után ismét az erdőben járunk, a Középső Jegenye-völgyben folytatjuk utunkat.

A házak előtti Y kereszteződésben, jobbra fordulva most kell leküzdenünk a szintemelkedést. Most igazán szép az erdő, már ezért érdemes eljönni.

Hosszan, de lassan emelkedő úton érintünk egy sorompót és a műúton átsétálva lassan felérünk Nagykovácsi széléhez. Itt kell élesen jobbra követnünk a sárga sáv jelzést, amely egy kisebb kerülő után visszatér a házak mellé és az egyenessé váló sétaúton érjük el a Muflon itatót, ahol a második pontot találjuk.

Igazolás után érünk fel a Turistaház romhoz és jobbra mellette elindulunk lefelé a zöld sáv jelzésen Solymár felé.

Meredek lejtő után egyenesebbé válik az út és egy kereszteződésnél amiről egy fényképet is mellékelek letérünk a zöld sáv jelzésről, mert itt van a mai nap második meglepetése. A kép készítéséhez visszafordultam, nekünk a jobb oldali széles ösvényen kell besétálnunk az erdőbe.

Ez a széles kijárt ösvény vezet fel minket a Kőfejtő legmagasabb pontjához, ahonnan igazán csodálatos körpanorámában gyönyörködhetünk. Mi itt eltöltöttünk fél órát, teljes nyugalomban, nem volt senki sem.

A pihenő és a körbenézés után visszatértünk a zöld sáv jelzésre és elindultunk lefelé Solymár felé. A házak mellett elértük a sorompót, majd a már ismert utcákon elindultunk a Templom felé. Közben meg-meg álltunk megnézni a Kevélyeket is.

Leérve a Templom térre a Művelődési Ház ablakában a cél kód beolvasásával tejesítettük a negyedik kört is.

Gergő pedig szokás szerint mindent előkészített, a befutóérmek vártak már minket. Nem is tudom hogy oldja ezt meg a családja mellett, mert szinte mindig minden befutónak minden elő van készítve. Ezt nagyon meg kell köszönnünk, mert így lesz teljes az élmény.

Köszönjük mi is Gergő Mester!

Dikran

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.