Teljesítménytúráim

2020. április 02. - narkid

img_1881.JPGTáv: 11km

Szintemelkedés: 265m

Budapest közelében, ha szeretnétek családdal, akár kis törpékkel is egy instant túrát kipróbálni, akkor én mindenképpen ezt az instant túrát ajánlom első alkalomra. A szintideje vagyis az az idő, amely alatt teljesíteni kell 6 óra, ez teljes mértékben családokra méretezett, bőven van idő a nézelődésre, piknikekre, játékra. És a teljesítési díj, melyet egyébként támogatói hozzájárulásnak hívunk hivatalosan, jelképes, 500Ft résztvevőnként, szemben a hosszabb távok teljesen megszokott 3-5.000Ft díjával.

A túra útvonalának nagy előnye, hogy ha valami mégsem jön össze, nyűgősek lesznek a gyerekek, rosszra fordul az időjárás vagy egyszerűen csak mégsem akarunk végig menni rajta, akkor be lehet fejezni Solymár elején a Shell kútnál vagy Nagykovácsi határában a Muflon itató felett, ahonnan le lehet sétálni a község főútjára. Innen is vissza lehet menni a 63-as busszal Hűvösvölgybe.

Ezt a távot én is többször teljesítettem a családdal, lányom most kilenc éves és megtetszett neki a kis fa befutóérem, amely ráadásul a nagyokhoz hasonlóan szintén bronz, ezüst és arany fokozatban megszerezhető. A teljesítések számától függ, melyikre leszünk jogosultak. Arra is ideális ez az útvonal, hogy belekostóljon ő is a természetjárásba, túrázásba. Ha megtetszik neki léphetünk egyet felfelé, ha nem akkor sem történt semmi sem.

Ahhoz, hogy ezen résztvehessünk előzetesen regisztrálni kell a Szénás kör weboldalán. Itt egy gyors regisztrációt követően, a részvételi feltételeket elfogadva, máris nevezhetünk a családi távra. Meg kell adnunk egy csapatnevet és azt hány fővel fogunk résztvenni. Kapunk egy kódot melyre a túra során szükségünk lesz. Továbbá a túra során végig szükségünk van egy mobilnettel rendelkező telefonra is, amely QR kódot is képes beolvasni. Ha ennél több információra is szükséged lenne a Szénás kör oldalán megtalálod. A hivatalos oldalon egyébként találsz itinert (ez egy szöveges leírás az útvonalról) és tracket (ez pedig egy útvonal, melyet navigációs készülékre töltve végig tudod járni az útvonalat).

Amikor mindennel előzetesen megvagy, akkor elindulhatsz ezen az instant túrán a családdal.

A hosszú távok beszámolójához hasonlóan, íme a mi egyik teljesítésünk, jó olvasást ehhez is. Solymár főterén a Művelődési Ház ablakában mi is megtaláltuk a rajt kódot. Ezt kell beolvasni telefonnal majd a nevezéskor kapott kód megadásával elrajtolni. Autóval a közelben le lehet parkolni, itt van a 64-es busz végállomása is. Rajtolás után elindulunk lefelé a főutcán, majd a végén balra kanyarodva a Posta előtt sétálunk el. Két zebrán átkelve a zöld sáv jelzést jobbra követve és a házakat elhagyva egy szántóföldön haladunk a solymári vár, a Szarkavár felé. A várhegy mellé érkezve a bőséges szintidőbe az is belefér, hogy megnézzük a várat, ez ugyan külön belépőjegyes, de egy órát el lehet itt is tölteni. A kilátás is szép és a vár is nagyon szépen meg van építve, rendbe van hozva. (jelenleg sajnos bizonytalan ideig zárva van)

A további út már a lovarda jobb oldalán a sorompón keresztül vezet be az erdőbe. Egyenes terepen haladunk és a patak is felbukkan mellettünk. Nemsokára egy tisztásra érünk, ez a Millennium-rét. Itt van egy nemzeti színű oszlop egy májusfa és egy Millenniumi emlékkő is. A tisztás jobb szélén, a sorompót kikerülve elindulunk a túra legszebb részén a Paprikás-patak völgyében.

Ezen az úton érjük el a Rózsika forrást, sajnos itt már nincs túl jó állapotban a forrás kifolyója, gyerekkoromban itt még kényelmesen tudtunk inni. Az út a patak mellett kanyarog, útközben több helyen tűzrakó helyek, padok vagyis ideális piknikező helyek mellett haladunk el. A forrás után az út tovább halad a kanyargó patak mellett, érintünk egy súrolópor bányát is.

A kanyargó út összeszűkül egy szurdokba érünk a völgy legszebb részéhez, a vízesés párhoz. Az egyikről megmutatok egy képet is. Tudomáson szerint itt a 30-as években a képen látható fal egy gát volt, amivel felduzzasztották a patakot és ide jártak a környékről fürdeni, bár szerintem ez egy hideg vízű tó lehetett. A II. világháború alatt sérült meg a gát, és ez a része maradt meg. Szerintem jó ötlet lenne csak kb. 1m magasan visszaépíteni, mert lenne egy kis tó is itt. A másikat nézzétek meg élőben.

A vízesések után utunkat folytatjuk a völgyben a tovább kanyargó patak mellett. Több alkalommal fa hídakon is át kell kelnünk.

Már majdnem kiérünk a völgyből, egyre erősebb lesz a forgalom zaja is. Megérkezünk az első igazoló ponthoz. Nem írom le pontosan hol van, gyerekekkel megkeresni izgalmas feladat. Nagy az öröm amikor megvan. Itt is be kell olvasunk a QR kódot és meg kell adnunk a nevezési kódunkat. Sikeres beolvasás után mehetünk tovább.

Kiérünk a főútra és ez az első kiszállási lehetőség, a 64-es busz visszavisz a rajthoz a főtérre vagy Hűvösvölgybe a buszvégállomásra. Ha megyünk tovább, akkor a forgalmas úton, a zebrán átkelve balra folytatjuk utunkat a Shell kút mellett. Utána kicsit jobbra tartva beérünk egy rövid emelkedőn az erdőbe a sárga sáv jelzésen. Keskeny ösvény vezet a hegy felé, bal oldalunkon újra itt a Paprikás-patak, bár itt sokkal kisebb a víz hozam.

Nemsokára elérünk egy hármas kereszteződéshez, szemben velünk épületekkel, itt nekünk jobbra kell fordulnunk követve a sárga sáv jelzést.

Most következik az a szakasz ahol a túra szintemelkedését is le kell küzdenünk. Két oldalt nyaraló romokat, maradványokat látunk, itt régen kis nyaralóházak voltak rendezett hétvégi telkeken.

Beérünk az erdőbe és továbbra is követjük a sárga sáv jelzést felfelé. Keresztezni fogunk egy műútat, de mi megyünk tovább egyenesen felfelé. Egy balos majd egy jobbos kanyar után már felérünk, a terep is lankásabb, megvan a hegyre felmászás is. Az úton egy olyan kereszteződéshez érünk, ahol a sárga sáv derékszögben jobbra fordul tovább, tesz egy kitérőt. Itt lehet lerövidíteni az utat, ha egyenesen tovább megyünk, mert a jelzetlen erdészeti út is ugyanoda vezet minket, a kék sávhoz. Én azonban ajánlom a kitérőt, mert egyrészt a hivatalos út erre visz, másrészt van egy kis kilátás a fák közül a Solymári-medencére ami miatt érdemes.

Miután körbe néztünk az előbb említett helyen, folytatjuk utunkat a sárga sávon és megérkezünk a kék sávhoz. Ez az út már Nagykovácsi házai mellett vezet, ezen érünk a Muflon itatóhoz a második ponthoz, ahol szintén jó feladat az igazoló kódot megkeresni. És itt lehet frissíteni is, lehet vásárolni is, ez egy Büfé.

Itt van a következő kiszállási lehetőség valamilyen felmerülő probléma esetén. Innen lehet lesétálni Nagykovácsi házai között a főútig, a 63-as buszhoz.

Amint mindennel megvagyunk mehetünk tovább még egy icipicit felfelé és megérkezünk a Zsíroshegyi Turistaház romjához, melyet mostanában szépen kezdenek kiszabadítani az erdő fogságából. Remélem megint lesz belőle valami jó kis turista központ.

Innen már csak lefelé kell haladnunk a zöld sáv jelzésen, de én előtte nagyon ajánlok egy kis kitérőt. Oda-vissza másfél kilométer többlet utat jelent.

Ha úgy döntötök, hogy hozzánk hasonlóan megnézitek ti is, akkor a Turistaház romja mellett bal oldalon a kék háromszög jelzés vezet ki a fenyvesek között, dimbes-dombos utakon az Alsó-Zsíros hegy kilátópontjához. Ide szerintem mindenképpen érdemes eljönni. Ezen a helyen van egy kis erdei rét is, ahol le is tudunk pihenni a fűbe, piknikezésre nagyon ideális és szintén nem veszélyes hely, a kicsik is kedvükre szaladgálhatnak. Itt megcsodálhatjuk a különleges panorámát, a réten az erdei virágokat, pld. tavasszal elég sok kövirózsa van itt sárga virágokkal és ha szerencsénk van kökörcsint is láthatunk, sárgát is, lilát is. Kérlek ne tépjétek le az erdei virágokat, mert sok védett és az eszmei értéke akár több tízezer forint is lehet. Sajnos sokszor lehet látni az út mellett eldobálva ezeket az erdei virágokat. Tudnotok kell, hogy akkor sem fognak megmaradni ha nedves zsebkendőbe csomagoljátok a száraikat. A pihenő után ugyanazon az úton amin besétáltunk vissza kell mennünk a romig. A rom másik oldalán egy meredek lejtővel indul el Solymár felé a zöld sáv jelzés, ez vezet le a célhoz.

Utunk ismét erdőben halad, meredek lejtőn fogunk leereszkedni és egy újabb elágazáshoz érünk ahol balra a zöld omega vagyis barlang jelzés indul el. Nekünk egyenesen tovább kell mennünk a zöld sávon lefelé, de ha van még időnk és energiák is, akkor ajánlom a következő kitérőt is a zöld barlang jelzésen. Itt ki tudunk sétálni a Solymári-ördöglyuk barlanghoz, melynek bejárata a kőfejtő tetején helyezkedik el, ahonnan letekinthetünk Solymárra. Ez kb. 500-600m távot jelent oda-vissza.

Akár megnéztük a barlang bejáratát akár nem, tovább megyünk lefelé az erdőben és hamarosan elérjük Solymár határát. Búcsút veszünk az erdőtől és egyenesen lesétálunk az aszfaltozott Bokor utcán, majd a Törökkút utcán. Érdemes megnézni a solymári utcanévtáblákat is, a településre jellemző motívumokkal díszítettek. Az utcán lefelé haladva picit álljatok meg és tekintsetek ki balra, mert a Kevélyek vonulatában gyönyörködhetünk, balról jobbra haladva a Kis-Kevély, a Nagy-Kevély és végül az Ezüst-Kevély látható. Már látjuk a templom tornyát is. A templom közelében még van egy balra fordulás a Kálvária utcán. Az utca végén a zebrákon átkelve átsétálunk a parkon az iskola és a templom között és végül visszaérkezünk az Apáczai Csere János Művelődési Házhoz, ahol a cél kód beolvasásával igazoljuk a teljesítést. És Gergő, ha teheti itt vár a teljesítésért járó jutalmakkal, az ablak párkányára szépen kikészítve, odafordulsz az ablakhoz a cél kód igazolása miatt és meglátod a jutalmakat. Le a kalappal, hogy ilyen komolyan csinálja ezt az egész üzemeltetést, tényleg nagyon jól néz ki, nagy köszönet érte!

A sikeres teljesítésért megérdemelt befutó érmeket normális esetben a Mandula Kávézóban nyitvatartási időn belül kaphatjuk meg, amit a templom jobb oldala mellett elhaladva, a tér jobb hátsó sarkában találunk. Ajánlom a jutalom sütiket is, tényleg finomak. Itt kell kifizetnünk a támogatói hozzájárulást az érmekért cserébe. És a főtéren találjuk Kovács Jenő kitelepítési emlékszobor alkotását, sváb felnőttekkel. Mi itt szoktunk nyakba akasztós befutóérmes cél fotókat készíteni.

Összefoglalva:

Ez a túra nagyon jól kitalált, teljesen családbarát, veszélytelen utakon vezet, ahol nem kell folyamatosan attól tartani, hogy a kisebbekkel történik valami váratlan. Rövid távon sok olyan helyet érint, amely érdekes tud lenni a kicsiknek is. Szerintem egyáltalán nem fognak unatkozni és az egyetlen emelkedős szakasz is nagyon barátságos. A túra végére kellemesen elfáradnak és este biztosan gyorsan álomba szenderülnek, bár lehet a szülők is.

Amennyiben lehetőségetek van rá mindenképpen menjetek el a családdal. Ha a túra időpontját esős időszakot követően pár nappal választjátok meg, akkor a patak is picit vadabb lesz, a vízesések is csobogósabbak.

Dikran

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.